L’alumnat de 5è de l’Escola de la Vila impulsa tres cooperatives en el marc del programa CuEmE
Amb aquest projecte l'alumnat aprèn el funcionament d'una empresa i els valors de l'economia social.
L’Ajuntament de Polinyà, amb el suport del Consell Comarcal del Vallès Occidental, impulsa un any més el projecte d’emprenedoria cooperativa a través del programa CuEmE – Cultura Emprenedora a l’Escola, de la Diputació de Barcelona. L’alumnat de 5è de l’Escola de la Vila ha creat aquest curs tres cooperatives amb finalitats solidàries, després d’un procés d’aprenentatge sobre el funcionament d’una empresa d’aquest tipus i els valors de l’economia social.
L’acte de constitució de les cooperatives es va celebrar el 3 de desembre a Can Gavarra, el centre de serveis per a les empreses i l’emprenedoria de Polinyà. L’acte va comptar amb la participació del tinent d’alcalde i regidor d’Educació, Joel Fernández Borrull, que va donar la benvinguda a l’alumnat i va posar en valor la seva implicació: “Amb aquest projecte esteu demostrant que sou capaços de treballar en equip, prendre decisions i crear alguna cosa valuosa per al vostre entorn. Us animo a seguir amb empenta, creativitat i compromís, perquè el que feu té un impacte real i ajuda a construir un poble millor.”
El projecte continuarà al llarg del curs amb la producció, venda i gestió de les cooperatives fins a la seva liquidació final, moment en què es lliuraran els beneficis a les entitats solidàries seleccionades.
Aquest curs, les cooperatives creades són:
- Cop de mà (5è C) – 17 socis. Destinarà els beneficis a l’Associació de Diabètics de Catalunya.
- Supercoop (5è A) – 17 socis. Donarà els guanys al CRAM, entitat dedicada al rescat i recuperació de fauna marina.
- Cooperavila (5è B) – 18 socis. Col·laborarà amb la Fundació Sant Joan de Déu.
Cada cooperativa ha comptat amb una aportació inicial de 5 euros per soci, que permet iniciar les activitats productives i assumir el funcionament de l’empresa de manera col·lectiva i democràtica.
Un taller d’economia circular per començar el projecte
Abans d’engegar les activitats pròpies de cada cooperativa, l’alumnat ha participat en un taller introductori sobre economia circular, dissenyat per ajudar-los a entendre el context econòmic actual i la necessitat de transitar cap a models més sostenibles.
Durant el taller, adaptat al nivell educatiu de primària, els infants han treballat:
- El context socioeconòmic actual i els motius que impulsen el canvi cap a una economia més responsable.
- Models emergents com l’economia social, l’economia sostenible i les propostes alineades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU.
- Què és l’economia circular, quines característiques té i com s’aplica al llarg de les diferents fases de producció i consum.
- Les “7 Rs” i altres conceptes clau vinculats a la reducció de residus i a l’ús eficient dels recursos.
- Tècniques de generació d’idees per transformar productes i models de negoci aplicant criteris de circularitat, amb exemples propers al seu dia a dia (ecodisseny, reutilització, servitització, consum compartit, etc.).
Aquest primer taller té com a finalitat que l’alumnat reflexioni sobre el seu paper en la transformació del model econòmic, i que les cooperatives que crearan al llarg del curs incorporin aquests valors de sostenibilitat i responsabilitat.